Invulling geven aan de begrippen “vertrouwenspersoon” en “trusted business advisor”
Hoe begint een samenwerking tussen een ondernemer en een adviseur/coach? Volgens Reinier Hoos heeft dit altijd met vertrouwen te maken. De begrippen “vertrouwenspersoon” en “trusted business advisor” spelen een fundamentele rol in de beantwoording van deze vraag. Andere belangrijke begrippen zijn “kennis en ervaring”, “het netwerk”, “luisteren”, “oprechte interesse”, “het hebben van een klik”, “gepaste humor” en “de wil om te winnen”.
In de overtuiging van Reinier is een goed kennismakingsgesprek een onmisbare stap in het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de ondernemer. Hij heeft de ervaring dat je de tijd moet nemen om de concrete vraag van de ondernemer scherp in beeld te krijgen. En dat op een laagdrempelige, open manier en met een “no-nonsense” mentaliteit. Tijdens het drinken van een kop koffie en “met de benen op tafel”. Zeker weten met elkaar dat je de eigenlijke vraag (probleemstelling) goed hebt verwoord en dat in simpele goed begrijpbare bewoordingen. Dan wordt voorkomen dat met de symptomen van een vraagstuk aan de slag wordt gegaan en niet tot de kern wordt doorgedrongen.
Voorbeeld: de ondernemer die stelt dat hij het te druk heeft om zijn/haar ondernemingsplan (strategisch plan) uit te werken. Niet zelden blijkt dat de ondernemer geen focus heeft en “met hagel schiet” op de commerciële kansen die voorbij komen. Het inperken van het aantal landen waaraan je wilt leveren is ook een strategische keuze.
Dat geeft duidelijkheid binnen de organisatie, heeft een gunstige invloed op de beschikbare menscapaciteit en is efficiënt, aldus Reinier. Afhankelijk van de vraag werkt hij het strategisch plan voor de ondernemer uit en begeleidt hij de ondernemer met de uitvoering van de strategie. Zo maakt hij bijvoorbeeld een stappenplan of is hij “trekker” van één of meer deelprojecten waarin hij samenwerkt met de organisatie. Het is dus de kunst om uit te vinden hoe exact het vraagstuk luidt. Door zijn “no-nonsense” instelling en inlevingsvermogen ziet Reinier kans om dit boven water te tillen. Indien gewenst en uiteraard afhankelijk van het vraagstuk doet hij dit door op diverse niveau’s in de organisatie gesprekken te voeren. Dat heeft tot gevolg dat de betrokkenen bij het vraagstuk zich gehoord voelen en dat er draagvlak ontstaat voor de vaak logische vervolgstappen.
Tip voor de ondernemer: ervaar zijn aanpak en werkwijze en bel of mail Reinier voor een afspraak.
Copyright 2024