Fusies & overnames

Verkoop klaar maken van de onderneming. De invloed op de waarde van de onderneming.

Bij de verkoop van een onderneming komt veel kijken. In ieder geval heel veel voorbereiding. Zo heeft de ondernemer een heleboel vragen en dat is logisch. Maar er moet ook veel gebeuren voordat de kandidaat koper een due diligence kan uitvoeren. Omdat ten aanzien van het proces van verkoop klaar maken en de verkoop zelf veel vragen opkomen, levert dit de nodige onzekerheid en terughoudendheid op. Belangrijke stappen worden niet genomen hetgeen niet zelden ten nadele van de waarde van de onderneming gaat.


In de ervaring van Reinier Hoos wordt er door de ondernemer/DGA vaak een hoge drempel opgeworpen. De ondernemer schuift de voorbereidende stappen vooruit als gevolg van de onzekerheid die hij of zij voelt. Soms ook uit schaamte wordt de kop in het zand gestoken. Dat is jammer en onnodig. Het is niet meer dan logisch dat een ondernemer/DGA veel vragen heeft, je verkoopt een onderneming maar één keer. Maar besef goed dat het tijdig verkoop klaar maken meestal ook een positieve invloed heeft op de ondernemingswaarde.

Veel ondernemers waarderen de adviesrol van Reinier in een dergelijk traject. Met een “no nonsense” mentaliteit en in “jip en janneke taal” kan hij goed uitleggen wat er staat te gebeuren. En vervolgens begeleidt hij de ondernemer door met een flexibel stappenplan te werken. Dat stappenplan blijkt een belangrijk houvast te zijn voor de ondernemer. Hij kent en begrijpt de punten in het stappenplan en ziet in het tijdschema welke punten op welk moment worden opgepakt.

Waarom een stappenplan?

  • Ruim van tevoren inzicht hebben in wat er bij de verkoop van een onderneming komt kijken en hoe (financieel en niet-financieel) de beste keuzes gemaakt kunnen worden;
  • Het zo vroeg mogelijk in beeld hebben van aandachtspunten (issues, kansen, risico’s, etc.) die in het daadwerkelijke verkoopproces een succesvolle deal in de weg kunnen staan of zelfs leiden tot een no-deal;
  • Het benutten van de mogelijkheid om de diverse stappen te verdelen over de periode tot aan de verkoop (voorkomen onnodige tijdsdruk). In veel gevallen wordt de voorbereiding al 5 of 10 jaar van tevoren opgestart;
  • Door het ontbreken van tijdsdruk worden er kwalitatief goede besluiten genomen gedurende het proces. Geen besluiten die onder ongewenste druk tot stand komen!


Tip voor de ondernemer: neem de tijd voor het nu al voorbereiden van de verkoop van uw onderneming!
Dat levert ook financieel voordeel op! Maak een afspraak met Reinier!