Een plan maken betekent focus, effectief ondernemen en efficiency
In de loop van de jaren heeft Reinier zich verbaasd over het feit dat ondernemers in het MKB niet vaak een (kwalitatief goed) strategisch plan maken. Het is een onderwerp dat hem bezig houdt. Ondernemers zeggen dan dat ze het te druk te hebben om een strategisch plan en/of een meerjarenbegroting te maken. Niet zelden is de tussentijdse financiële rapportage dan ook niet op orde. Een gemiste kans als je het hebt over focus, effectief ondernemen en efficiency.
Maar wat is daar dan mis mee? Volgens Reinier doen ondernemers zichzelf tekort door niet 3 of 5 jaar vooruit te denken. Door vooraf goed de koers voor de onderneming uit te stippelen, wordt een fundament gelegd voor de te maken keuzes. Het vormt een basis voor het aanbrengen van focus en het inzichtelijk hebben van de prioriteiten. Daarmee wordt een handvat verkregen voor het al dan niet opstarten van initiatieven en projecten in de organisatie. Een voorbeeld: als de directie besluit om naast Europa alleen in Azië groei na te streven, dan weet “hoofd verkoop” ook dat hij/zij geen tijd hoeft te besteden aan prospects in Noord en Zuid Amerika.
Een gemiste kans voor ondernemers. Want als de onderneming verkocht gaat worden of als een aanzienlijke financiering aangevraagd gaat worden bij de bank, dan komt de ondernemer wel in beweging. Dan wordt wel deze professionaliseringslag gemaakt. Want zo moet je daar naar kijken, aldus Reinier. Een potentiële koper of een bank stoppen alleen geld in een onderneming als er, naast de financiële groeipotentie, sprake is van een zekere professionaliteit en kwaliteit om de potentie van onderneming uit te nutten.
Reinier heeft veel strategisch plannen gelezen en doorgesproken de afgelopen 10 jaar. Onder meer als trekker en jury-voorzitter van het Best Managed Companies programma bij Deloitte was dit voor hem een speerpunt in de beoordeling van de deelnemers. Zonder strategisch plan was het in beginsel niet mogelijk om tot de genomineerden te kunnen behoren. Vaak waren dan overigens ook andere delen van de bedrijfsvoering onder de maat. Gedacht kan dan worden aan de planning & control cyclus, de ICT-strategie en de HR-aspecten. Ook de jaarverslaggeving, denk aan het directieverslag en de jaarrekening, zijn dan doorgaans ver onder de maat.
Tip voor de ondernemer: stel jezelf de vraag of de strategie van jouw onderneming helder is. En of de lopende projecten één op één kunnen worden gekoppeld aan de strategische prioriteiten en doelstellingen. Spreek deze analyse door met Reinier om te bepalen hoe dit effectiever waardoor het (financieel) succes oplevert.
Copyright 2024