kansen voor MKB-ondernemers
Het volgen van het Executive programma Corporate Social Responsibility (CSR, andere benamingen zijn duurzaamheid, MVO, sustainabilty) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (ERU) was een schot in de roos. Een mooie verbreding en verrijking van de kennis over dit actuele onderwerp en andere gerelateerde kennisgebieden (strategie, governance, jaarverslaggeving, etc.).
De afgelopen jaren is de Europese wet- en regelgeving over duurzaamheid fors uitgebreid met de nodige consequenties voor het bedrijfsleven en de publieke sector. De wijzigingen hebben met name betrekking op grote organisaties (waaronder beursfondsen). Maar ook het MKB wordt ermee geconfronteerd. Dat vloeit voort uit de ketenbepalingen die gevolgen hebben voor MKB-ondernemingen. Als toeleveranciers van grote organisaties worden de nodige inspanningen verwacht van de MKB-onderneming.
Het valt mij op dat MKB-ondernemers het lastig vinden om duurzaamheid te verankeren in hun strategie en bedrijfsvoering. Zij zien deze ontwikkeling als een bedreiging terwijl het eigenlijk volop kansen biedt.
Wat heeft de gemiddeld MKB-ondernemer nog nodig om overtuigd te zijn dat MVO loont? Onder meer gaat het dan om een totaaloverzicht van de voordelen en kansen. En daar horen uiteraard de praktijkvoorbeelden bij. Een mooi voorbeeld is de grote opdracht die Bruynzeel in Limburg (mobiele opslagsystemen) krijgt van het Royal British Columbia Museum in Canada. Een opdracht waarvan de CEO (FD 7 juni 2023) stelt: “Die duurzaamheid was doorslaggevend bij de verwerving van de opdracht”. Dit bedrijf, met een jaaromzet van circa EUR 80 mln, sleept vaker een opdracht binnen waarbij het aspect duurzaamheid een cruciale rol speelt.
Welke stappen zijn er nodig om duurzaamheid te omarmen. In de kern vereist het een verankering van duurzaamheid in de strategie en bedrijfsplannen. Daarbij worden prioriteiten vastgesteld waarbij de “dubbele materialiteit” en de “stakeholder analyse” een essentieel startpunt vormt. Het is een onmisbaar hulpmiddel om de juiste prioriteiten te stellen. Het zorgt ervoor dat thema’s die weinig of geen impact op klimaat en samenleving hebben, niet worden opgepakt. Hierdoor ontstaat focus op de thema’s die er echt toe doen.
Sluitstuk is natuurlijk de (jaar)verslaggeving ofwel informatievoorziening over de inspanningen van de MKB-onderneming. Een onderdeel, via welk kanaal dan ook, dat echt onderschat wordt en een ondergeschoven kindje is. Daar laten MKB-ondernemingen de kans liggen om uit te dragen
Tip voor de ondernemer: neem contact op met Reinier om van gedachten te wisselen over de aanpak van jullie duurzaamheids-traject. Gegarandeerd dat hij inzichten meegeeft die efficiency en effectiviteit opleveren.
Copyright 2024